תּוֹכוֹ כְּבָרוֹ
תּוֹכוֹ כְּבָרוֹ
תשרי חשוון כסלו טבת שבט אדר ניסן אייר סיון תמוז אב אלול
בין המַראות / תפילה לְגשם
סיון הר-שפי
וְלַמָּחֳרָת בִּקַּשְׁתִּי שֶׁיֵּרְדוּ הַשָּׁמַיִם אֶל תּוֹךְ הַמַּרְאוֹת
וַעֲנַן הַשְׁכָּמָה בַּאֲתַר בְּנִיָּה עָשָׂה מָקוֹם לְהִוָּעֵד בּוֹ,
טַל רַחֲמִים זָלַג עַל פִּגּוּמִים חֲשׂוּפִים
יָכֹלְתִּי לִצְחֹק בִּמְאֻחָר עַל פִּגְעֵי הָאֶתְמוֹל.
בִּקַּשְׁתִּי יוֹתֵר, שֶׁיֵּרְדוּ הַשָּׁמַיִם אֶל תּוֹךְ הַמַּרְאוֹת,
שֶׁיִּהְיוּ הַדְּבָרִים קוֹרְנִים כִּפְשׁוּטָם
שֶׁנִּתְקַע כַּף חַמָּה וּנְעִימָה, הַדְּבָרִים וַאֲנִי
בִּבְרִית שִׂמְחָה
שֶׁעָשַׂנִי.
הָרָצוֹן לְקַבֵּל אֶל תּוֹךְ לֵב הַחֶסֶר עָשָׂה בִּי סְלִיחָה,
כָּל מִגְרַעַת הָיְתָה כְּלִי קִבּוּל לְזִרְזוּף הָאוֹר.
הָרָצוֹן לָתֵת זָרַח בַּגִּבְעוֹלִים הַיְרֻקִּים, הִתְמַתֵּחַ בַּפְּרָחִים
הִצְמִיחַ בִּי אֶלֶף יָדַיִם.
וּכְמוֹ אַחֲרֵי הַגֶּשֶׁם, הָיוּ הַכֹּל שִׁבְרֵי רְאִי מִזְדַּהֲרִים
וּרְאִי פָּנֶיךָ מוּל רְאִי פָּנַי, וְרִבּוֹא הַתְּכֵלֶת
מִשְׁתַּקֶּפֶת רָצוֹא וָשׁוֹב, רָצוֹא וָשׁוֹב
בֵּין עֵינַיִם
גשם הקשב לנשים
תרצה אתר
עַד רֶדֶת הָעֶרֶב,
גֶּשֶׁם. הַקְשֵׁב לַנָּשִׁים בַּחַלּוֹן,
עַד רֶדֶת הַחֹשֶׁךְ. גֶּשֶׁם, הַקְשֵׁב
לַנָּשִׁים הַצּוֹפוֹת בַּוִּילוֹן.
גַּם לָנוּ אֲדָמָה שֶׁמְּחַכָּה
לְמַשֶּׁהוּ מִלְּמַעְלָה.
גַּם בָּנוּ יֵשׁ אֵימָה וּזְעָקָה
לְמַשֶּׁהוּ פּוֹרֵחַ... וְכֵן הָלְאָה...
עַד סוֹף הַשָּׁבוּעַ, גֶּשֶׁם.
הַקְשֵׁב לַנָּשִׁים בַּחַלּוֹן,
עַד קֵץ הַשְּׁבוּעַיִם. גֶּשֶׁם, הַקְשֵׁב
לַנָּשִׁים הָעוֹמְדוֹת וּמְחַכּוֹת.
גַּם לָנוּ בַּחֲצַר גִּנָּה קְטַנָּה
רֵיקָה מִזֹּהַר דֶּשֶׁא.
גַּם אָנוּ מְצַפּוֹת עַד אֵין בֵּינָהּ
לְמַשֶּׁהוּ בָּרוּךְ כְּמוֹ הַגֶּשֶׁם.
גַּם בְּתוֹכֵנוּ מְחַכָּה, שׁוֹתֶקֶת,
חֶלְקַת אֶרֶץ קְטַנָּה, חֲרֵבָה.
וְהַגֶּשֶׁם שֶׁלָּנוּ אִחֵר לָרֶדֶת.
הַגֶּשֶׁם שֶׁלָּנוּ
טֶרֶם בָּא.
אַךְ הַגֶּשֶׁם שֶׁלָּנוּ יָבוֹא
עֲנָנִים כְּבָר זָעִים בַּמֶּרְחָק.
הַגֶּשֶׁם שֶׁלָּנוּ קָרֵב, קָרַב
בְּצַעֲדֵי עֲנָק.
הַקְשֵׁב לַנָּשִׁים בַּחַלּוֹן.
גֶּשֶׁם אַדִּיר וְנוֹהֵר.
הַקְשֵׁב, אֵיךְ קוֹרְאוֹת הֵן בְּזוֹ אַחַר זוֹ -
הוּא חוֹזֵר
הוּא חוֹזֵר
הוּא חוֹזֵר.
© זכויות יוצרים שמורות למחברת ולאק"ום
דברים, פרק י"א פסוקים י-י"ב
(י) כִּי הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה בָא שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ לֹא כְאֶרֶץ מִצְרַיִם הִוא אֲשֶׁר יְצָאתֶם מִשָּׁם אֲשֶׁר תִּזְרַע אֶת זַרְעֲךָ וְהִשְׁקִיתָ בְרַגְלְךָ כְּגַן הַיָּרָק:(יא) וְהָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתֶּם עֹבְרִים שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ אֶרֶץ הָרִים וּבְקָעֹת לִמְטַר הַשָּׁמַיִם תִּשְׁתֶּה מָּיִם:(יב) אֶרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ דֹּרֵשׁ אֹתָהּ תָּמִיד עֵינֵי ה' אֱלֹהֶיךָ בָּהּ מֵרֵשִׁית הַשָּׁנָה וְעַד אַחֲרִית שָׁנָה:
תפילת כהן גדול ביום הכיפורים
וכך היתה תפילתו של כהן גדול: יהי רצון מלפניך ה' אלו-הינו וא-לוהי אבותינו, שתהא שנה זו הבאה עלינו ועל על עמך בית ישראל בכל מקום שהם, אם שחונה גשומה, ואל יכנס לפניך תפילת עוברי דרכים לעניין הגשם בשעה שהעולם צריך לו. ושלא יצטרכו עמך בית ישראל בפרנסה זה לזה ולא לעם אחר. שנה שלא תפיל אישה פרי בטנה. ושיתנו עצי השדה את תנובתם ולא יעדי עביד שלטן מדבית יהודה.
תפילת מוסף ליום הכיפורים, פיוט "סדר העבודה" בנוסח ספרד.
דיון לאור המקורות
1. איך מושקים השדות בארץ ישראל לעומת ארץ מצרים?
2. איך זה משפיע על יחסי האדם והקב"ה?
3. האם תוכלו למצוא חוט מקשר בין התכנים הנוספים של תפילת הכהן הגדול ביום הכיפורים?